Banner 980x90

Pašvaldība: revīzija Mālpils pašvaldībā nav konstatējusi prettiesisku rīcību

Mālpils novada domes vārdā informē priekšsēdētājs Aleksandrs Lielmežs un izpilddirektors Agris Bukovskis

Latvijas Republikas Valsts kontrole 2014.gadā veica revīziju Mālpils novada domē par 2013.gada saimnieciskā gada pārskata sastādīšanu.

29.augustā saņēmām Valsts kontroles revīzijas ziņojumu. Interesenti ar revīzijas ziņojumā minētājiem konstatējumiem var iepazīties Valsts kontroles mājas lapā - sadaļā revīzijas.

Tā kā Valsts kontroles sniegtā un masu mediju interpretētā informācija publiskajā telpā ir bijusi tendencioza, radot maldinošu un nepatiesu priekšstatu par pašvaldības kļūdām un pārkāpumu faktisko apmēru, uzskatām par nepieciešamu sniegt savus skaidrojumus par izskanējušajiem apgalvojumiem.

Revīzija Mālpils novada pašvaldībā nav konstatējusi prettiesisku rīcību, kā līdzekļu izšķērdēšanu, piesavināšanos vai dubulto grāmatvedību. Tāpēc neizprotama ir ziņa, kas oktobra sākumā parādījās masu medijos, ka arī Mālpils novada pašvaldībā ir konstatēta "melnā kase", lai gan revīzijas ziņojumā nav lietoti šādi jēdzieni vai ietvertas jebkādas norādes uz šo publiskajā telpā izskanējušo terminu.

Lai arī nekur nevar atrast skaidrojumu termina "melnā kase" definīcijai, sabiedrībai ir izveidojies priekšstats, ka "melnā kase" ir nereģistrētu naudas līdzekļu iekasēšana un izlietošana nezināmiem mērķiem.

Mālpils novada dome vēlas norādīt, ka revīzijā nekas tāds netika konstatēts, proti, revīzija nekonstatēja gadījumus, kad no iedzīvotājiem iekasētās naudas summas netiktu iemaksātas Mālpils novada domes budžetā vai, ka Mālpils novada domes budžeta līdzekļi tiktu izmantoti nezināmiem mērķiem.

Pieņemam, ka uz terminu "melnā kase", varētu būt attiecināti šie punkti no revīzijas ziņojuma:
"103.2. ....Mālpils bibliotēkā ir atļauts iekasēt naudu par kopēšanu uz Mālpils novada domes izsniegtiem numurētiem un apzīmogotiem sarakstiem, pēc pieprasījuma izsniedzot stingrās uzskaites kvīti."

"112. Pretēji normatīvajā aktā noteiktajam naudas līdzekļi vismaz EUR 44,98 apmērā no pakalpojumu saņēmējiem ir iekasēti ar VID nereģistrētiem maksājuma saņemšanu apliecinošiem dokumentiem".

Skaidrojums: Tiešām Mālpils novada bibliotēkā, kur iedzīvotājiem ir pieejami kopēšanas pakalpojumi, par katra dokumenta kopēšanu netiek izsniegta stingrās uzskaites kvīts. Kvītis tiek izsniegtas tikai pēc pakalpojuma saņēmēja pieprasījuma. Šādu kārtību Mālpils novada dome noteica, lai samazinātu Mālpils iedzīvotājiem sniedzamo pakalpojumu izmaksas, proti, gadījumā, ja par vienas lapas kopēšanu tiktu izsniegta Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēta stingrās uzskaites kvīts, tad vienas lapas kopēšana iedzīvotājiem izmaksātu nevis sešus eiro centus, kā pašlaik, bet gan 11 eiro centus, kur 5,5 eero centus sastāda stingrās uzskaites kvīts izmaksas.

Katra iekasētā naudas summa tiek fiksēta uz Mālpils novada domes izsniegtiem, numurētiem un apzīmogotiem sarakstiem, un pakalpojuma saņēmējs parakstās par summu, ko samaksājis par nokopētajiem dokumentiem. Mēneša beigās šie saraksti kopā ar iekasēto naudu (vidēji mēnesī 3,80 eiro, pavisam kopā 44,98 eiro) tiek iesniegti pašvaldības kasē, kur tiek sastādīts kases ieņēmumu orderis un naudas līdzekļi tiek iemaksāti pašvaldības budžetā.

Šī situācija vērtējama kā normatīvo aktu neprecīza ievērošana, tomēr nekādā ziņā nav saistāma ar terminu "melnā kase", jo šie naudas līdzekļi tiek reģistrēti un iemaksāti pašvaldības budžetā.
"108. Pašvaldības elektroniskajos kases aparātos ir konstatēts, ka Z pārskatos ir reģistrēta informācija par veiktajām anulēšanas operācijām; Pašvaldības atbildīgie darbinieki aktus ar anulēšanas pamatojumu no EKA naudas kastes izņemtajiem naudas līdzekļiem 513,11 latu apmērā uzrādīt nevarēja."


Skaidrojums: Anulēti čeki - veidojās no tā, ka pakalpojuma saņēmējs ne vienmēr uzreiz informē, ka čekā vajadzēs iedrukāt rekvizītus, vai kasieris rekvizītus ievadījis kļūdaini. Nepareizais čeks pakalpojuma saņēmēja klātbūtnē uzreiz tiek anulēts un izdrukāts jauns čeks ar pareizajiem rekvizītiem. Par šo darījumu kasierei vajadzēja sastādīt aktu, kas netika izdarīts. Pēc anulētajiem un no jauna ievadītajiem čekiem var izsekot, ka naudas darījums ienāk kasē, kā arī anulētās un no jauna ievadītās summas ir vienādas (uz čekiem tiek drukāts laiks, kad darījums noticis).

Revīzijā ir konstatēts: ka pastāv risks, ka izlietotā reprezentācijas nauda 6715,35 latu apmērā nav tērēta lietderīgi.

Skaidrojums: Pašvaldība 2013.gadā kopā reprezentācijas izdevumiem ir iztērējusi tikai 7138.68 latus. Tie ir reprezentācijas izdevumi, kas tērēti dažādos kultūras centra un citu iestāžu pasākumos (18.novembra svētki, Mālpils pirmsskolas izglītības iestādes 45 gadu jubileja, kultūras centra 25 gadu jubileja, izstāžu atklāšana utt.), kā arī Mālpils novada domes īstenoto projektu nobeiguma pasākumos un partneru delegāciju uzņemšanas pasākumos (Leonardo da Vinci projekts - Tūrisma kompetences, Comenius projekti - Leģendas mūs vieno, Klase dabā-daba klasē).

Risks par lietderību šajā gadījumā ir fakts, ka iestādes nav gatavojušas reprezentācijas izdevumu tāmi katram atsevišķam pasākumam un norakstīšanas aktos nav fiksēts pasākuma dalībnieku (apmeklētāju) saraksts. Tāpēc tiek uzskatīts, ka pareizi ir aizpildīti izdevumu dokumenti tikai par 423,33 latiem.

Ir saņemti arī aizrādījumi par transporta izmantošanu, kur nesakrīt CSDD fiksētie odometru rādījumi ar domes automašīnu maršrutu lapās uzrādīto.

Skaidrojums: Lielākā odometru rādītāju neatbilstība radusies Domei piederošajiem mikroautobusiem, jo kopš 2008.gada ar tiem regulāri tika veikti gan pašdarbības kolektīvu un sportistu, gan dažādu sociāli mazaizsargātu iedzīvotāju grupu (pensionāru, invalīdu, pansionāta iemītnieku) un biedrību pārvadājumi, kas revīzijas ziņojumā definēti kā pārvadājumi privātajām vajadzībām, kas pēc būtības tika veikti pašvaldības iedzīvotāju interesēs, lai pildītu pašvaldības autonomās funkcijas, piem., rūpētos par kultūru, veicinātu iedzīvotāju veselīgu dzīvesveidu un sportu, kā arī nodrošinātu iedzīvotājiem sociālo palīdzību. Iedzīvotāji tika vesti gan uz dažādām skatēm, konkursiem, sacensībām, gan draudzības pasākumiem, pieredzes apmaiņas braucieniem, kā arī uz Aglonu 15.augusta svētkiem. Braucieniem nepieciešamo degvielu pirka paši iedzīvotāji, tāpēc odometru rādījumi nesakrita ar maršruta lapās uzrādīto, kas atspoguļoja km skaitu atbilstoši piešķirtajiem degvielas limitiem.

Divām automašīnām ilgāku laiku bija bojāti odometri.

Iespējams arī, ka CSSD darbinieki ir kļūdījušies, nolasot atsevišķus odometru rādītājus.
Mēs atzīstam, ka darbā ir bijušas nepilnības un ne visi dokumenti ir noformēti precīzi, lai trešās kompetentās personas, kas šajā gadījumā ir Valsts kontroles darbinieki, pēc dokumentiem, neprasot papildus paskaidrojumus, varētu izsekot darījumu būtībai, tomēr nepiekrītam publiskajā telpā izskanējušiem terminiem, atspoguļojot Revīzijas rezultātus.

Grūti saprast motīvus, kāpēc Valsts kontrole informē sabiedrību šādā veidā - katru nelielu kļūdu vispārinot un iespējamo risku pasniedzot kā notikušu faktu - tā radot iedzīvotājiem priekšstatu, ka pašvaldības līdzekļi ir piesavināti vai izmantoti neparedzētiem mērķiem.

Par revīzijas ziņojumā minētajiem konstatējumiem ir sagatavoti un ar Valsts kontroli saskaņoti deviņi ieteikumi, kā trūkumus novērst.

Mālpils pašvaldība ir atvērta konstruktīvai sadarbībai ar Valsts kontroli un ir gatava pilnveidot pašvaldības iekšējo darbību, izstrādājot jaunas vai papildinot esošās instrukcijas, nolikumus, lai maksimāli nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto prasību izpildi un mazinātu interpretācijas iespējas.

Iedzīvotāji ar jautājumiem par Valsts kontroles revīzijas ziņojumā minētājiem konstatējumiem var vērsties Mālpils novada domē pie priekšsēdētāja Aleksandra Lielmeža vai izpilddirektora Agra Bukovska vai finanšu un ekonomikas daļas vadītājas Līvijas Mičules.

Sigulda24.lv jau vēstīja, ka veicot revīzijas sešās pašvaldībās, Valsts kontrole ziņoja, ka piecās no tām ir atklājusi "melnās kases", kur netiek dokumentēta naudas plūsma. Valsts kontroles padomes loceklis Aivars Ērglis ceturtdien žurnālistiem paziņoja, ka "melnās kases" konstatētas Baldones, Līgatnes, Mālpils, Ogres un Rundāles pašvaldībās. Turklāt Līgatnes pašvaldībā bijušas pat deviņas "melnās kases".

Tāpat Sigulda24.lv jau vēstīja, ka Mālpils novada domes darbinieki, skaidrojot dienesta automašīnu lietošanas rādījumu nesakritības, aizbildinās ar atmiņas zudumiem, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)