Banner 980x90

Bērni mācās darot!

Skolmeistars
Skolmeistars

Mēs, pieaugušie, jau sen esam sapratuši, ka vislabāk jaunas zināšanas ir apgūt caur praktiskām nodarbībām, bet nereti mēs piemirstam, ka arī bērni labāk apgūst jaunas iemaņas, ja viņiem ir iespēja tās apgūt pašiem, nevis tikai klausīties skolotājas stāstīto.

Patiesībā bērni ļoti ātri apgūst visas jaunās prasmes, ja vien viņiem ļauj pašiem iesaistīties, praktiski izzināt un piedzīvot. Rotaļu un eksperimentu izmantošana mācību procesā ne tikai padara mācīšanos interesantu, bet arī palīdz daudz ātrāk apgūt jaunās prasmes. Ir svarīgi, lai bērni apzinātos, ka arī neveiksmes un kļūdas ir daļa no mācību procesa un, tā vietā, lai pārdzīvotu par to, ka kaut kas nesanāk vai kaut kam nevar atrast risinājumu, viņi analizētu savas darbības, lai nonāktu pie secinājuma, kādēļ šī kļūda tika pieļauta vai kāds ir neveiksmes cēlonis. Bērnudārzā bērniem ir svarīgi mācīties kļūt patstāvīgiem, analizēt savus lēmumus un izprast pieļautās kļūdas, jo visas šīs prasmes būs vitāli svarīgas bērna turpmākajā dzīvē.

Kādēļ rotaļas ir svarīgs posms mācību procesā?

 


Rotaļas un spēles ir ļoti svarīga mūsu bērnu dzīves sastāvdaļa, tomēr pieaugušie dažkārt par zemu novērtē rotaļu nozīmi jaunu zināšanu apguvē. Līdz 5 gadu vecumam bērna smadzenes ir attīstījušās līdz pat 90%, un galvenie bērna attīstību veicinošie faktori ir veselība, uzturs, drošības sajūta, mācīšanās un rotaļas. Spēlēšanās nav vienkārši rotaļas, bērniem spēlēšanās ir kā darbs, kas ļauj  attīstīties fiziski, kognitīvi, lingvistiski un emocionāli. Tieši rotaļas ļauj bērniem uzzināt un saprast lietu būtību un labāk saprast pasauli un tajā notiekošos procesus. Mēs nebaidāmies apgalvot, ka bērna smadzenēm tieši rotaļas un spēles ir visiemīļotākais mācību veids, kas ļauj apgūt daudz vairāk zināšanu un prasmju nekā klasiskās mācību formas. Pieaugušo galvenais uzdevums ir sniegt iespēju bērniem spēlēties jēgpilni – ļaut viņiem pašiem izvēlēties, ko darīt, ļaut rotaļām attīstīties spontāni, ņemot vēra bērnu idejas un vēlmes, un radīt vidi, kurā bērns jūt, ka viņš drīkst eksperimentēt un izmēģināt jaunas idejas, bet pats galvenais – mācību procesam ir jābūt jēgpilnam un saistošam. Iespēja uzdot jautājumus, risināt problēmas, sadarboties un veikt eksperimentus spēlēs un rotaļās ir galvenā mācīšanās sastāvdaļa. Rotaļas ir lieliska mācību forma, un skolotāji, kuri rada bērniem iespēju mācīties rotaļājoties, veiksmīgi veicina bērna attīstību un pasaules izziņu.

Daba – piemērota mācību vide pirmsskolas vecumā

 


Mūsdienās bērniem, kuri dzīvo pilsētā, ir aizvien ierobežotas iespējas atrasties dabā un iepazīt dabā esošos procesus, tādēļ ir svarīgi, lai bērnudārzā bērniem būtu iespēja mācīties, izmantojot dabā pieejamos resursus. Neskaitāmi pētījumi ir pierādījuši, ka mācīšanās dabā veicina izpratni par cēloņsakarībām, rada izpratni par dabā notiekošajiem procesiem un izglīto bērnus ar vidi saistītos jautājumos. Daba veicina mācīšanos bērniem gan tiešā, gan netiešā veidā – mācīšanās dabā var palīdzēt skolēnam justies uzmanīgākam, disciplinētākam, iesaistītākam, ieinteresētākam un fiziski aktīvākam. Atrašanās dabā nodrošina bērniem mierīgāku, klusāku, drošāku un uz sadarbību vērstu vidi mācībām. Šajā praksē Skandināvijas valstis mums ir soli priekšā, jo Skandināvijā bērnudārza vecuma bērni dodas ārā ik dienu, neatkarīgi no laika apstākļiem, lai pētītu, izzinātu un mācītos. Arī mēs, pirmsskolas izglītības iestādes “Maziņš kā jūra’’ bērni un darbinieki, dodamies ārā ik dienu un katru nedēļu braucam izbraukumā pie dabas – uz jūrmalu vai mežu, jo mēs zinām, ka daba mums sniedz plašas mācību iespējas. Praktiska darbošanās un fiziskās aktivitātes svaigā gaisā ir ne tikai labas bērna veselībai, bet arī bērna garīgajai attīstībai un jaunu iemaņu apgūšanai. Mēs, “Maziņš kā jūra” kolektīvs, esam pārliecināti, ka gudrs un laimīgs bērns ir aktīvs bērns, kuram tiek dota iespēja eksperimentēt, novērot, izdarīt secinājumus un mijiedarboties ar dabu!
Mūsu mācību programma ir izstrādāta, balstoties uz bērnu vēlmi izzināt, darboties patstāvīgi un nepārtraukti pētīt! Mums ir svarīgi, lai bērni mācību procesu uztvertu par jautru rotaļu, nevis garlaicīgu nodarbi.  Ja vēlies, lai tavs bērns ik dienu būtu dabas pētnieks, zinātnieks un mazais prātnieks, izvēlies izglītības iestādi “Maziņš kā jūra”!

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu