VARAM: Zaļā publiskā iepirkuma apjoma palielināšanu kavē vairāki šķēršļi
Latvijā kā mērķis ir noteikts nodrošināt ZPI finansiālā īpatsvara palielināšanu no valsts budžeta plānotajos publiskajos iepirkumos 20% apmērā šajā gadā un 30% apmērā 2017.gadā. Pagājušā gada mērķis - 15% - ir sasniegts, tomēr ZPI izplatību kavē vairākas specifiskas barjeras, secināts ministrijas sagatavotajā ziņojumā par Zaļā iepirkuma veicināšanas plāna 2015.-2017.gadam īstenošanas gaitu.
Viena no tām ir informatīvā barjera, proti, iepirkuma speciālistiem trūkst motivācijas un zināšanu ZPI jomā, nav informācijas par videi draudzīgām precēm un pakalpojumiem un to sabiedrisko labumu. Tāpat atbildīgajām amatpersonām trūkst zināšanu par vides problēmām vispār un īpaši par patēriņa radīto ietekmi uz vidi. Tāpat šiem cilvēkiem trūkst informācijas par alternatīviem produktiem un publisko iepirkumu kā instrumentu, lai veicinātu videi draudzīgāku preču un pakalpojumu izplatīšanos.
Otra izplatītākā ir ekonomiskā barjera, kas ir saistīta ar cenu atšķirībām starp videi draudzīgām precēm un to konvencionālajām alternatīvām. VARAM skaidro, ka valstīs, kurās videi draudzīgu preču tirgus nav attīstīts, to cenas parasti ir augstākas nekā alternatīvām precēm. Savukārt, pieaugot pieprasījumam pēc videi draudzīgām precēm, pieaug piedāvājums un konkurence un cenas parasti izlīdzinās. Ministrija gan vērš uzmanību, ka, izvēloties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, būtu jāņem vērā ne tikai preču cena, bet arī pašreizējās izmaksas, kas rodas attiecīgās preces lietošanas laikā, un ar atkritumu apsaimniekošanu vai pārstrādi saistītās izmaksas.
Pastāv arī tehniskās barjeras, kas pamatā saistītas ar videi draudzīgo preču nelielo piedāvājumu tirgū un to šauro sortimentu. Būvniecības jomā ir arī problēmas ar videi draudzīgu un alternatīvu risinājumu tehnisko saskaņošanu un būvniecības atļauju saņemšanu.
Savukārt organizatoriskās barjeras rodas, jo valsts un pašvaldību institūciju līmenī trūkst nepieciešamā politiskā un administratīvā atbalsta, bet bez tā tiešie iepirkumu organizētāji izvairās piemērot vides nosacījumus iepirkuma dokumentācijā.
Lai veicinātu ZPI izplatību, jau ir sākts darbs pie izmaiņām normatīvajā regulējumā, iestrādājot tajā ZPI regulējuma pamatu un ZPI definīciju. Tāpat tiks dots deleģējums izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kas regulēs zaļā iepirkuma un ZPI piemērošanas kārtību, uzraudzības monitoringu. Šajos Ministru kabineta noteikumos tiks noteiktas preču un pakalpojumu grupas, kurām būs obligāti piemērojamas zaļā iepirkuma prasības un kritēriji, kurus izmanto šo preču un pakalpojumu ZPI.
Uz sarakstu