Saeima pilnveido dzelzceļa jomas regulējumu
Lai pilnveidotu dzelzceļa nozares regulējumu, Saeima ceturtdien, 25.februārī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Dzelzceļa likumā. Izmaiņas likumā paredz izveidot vienu regulējošo iestādi dzelzceļa nozarē, kā arī ieviest Eiropas Savienības prasības, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu. Galīgajā lasījumā pieņemti arī saistītie grozījumi likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem".
Kā pilsētas informācijas portālu tīkls Pilseta24.lv uzzināja Saeimas preses dienestā, saskaņā ar grozījumiem paredzēts noteikt vienu regulējošo iestādi dzelzceļa nozarē - tā būs Valsts dzelzceļa administrācija. Tai paredzētas plašākas pilnvaras, un tā no sabiedrisko pakalpojumu regulatora pārņems dzelzceļa pārvadātāju licencēšanu, pasažieru pārvadājumu tirgus uzraudzību, kā arī sūdzību izskatīšanu saistībā ar piekļuves maksu dzelzceļa infrastruktūrai.
Tāpat paredzēts paplašināt dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtiskākās funkcijas, papildinot tās ar maksas noteikšanu un iekasēšanu visiem pārvadātājiem attiecīgajā dzelzceļa tīklā. Patlaban tajās ietverta lēmuma pieņemšana par dzelzceļa infrastruktūras maksu, jaudas sadali un konkrēta pārvadātāja vilciena nozīmēšanu. Kopš 2011.gada janvāra akciju sabiedrība "LatRailNet" veic publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtiskās funkcijas.
Valsts dzelzceļa administrācijai turpmāk būs jānodrošina, lai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja noteiktā maksa atbilst noteiktajiem maksas aprēķināšanas nosacījumiem un nav diskriminējoša. Tāpat tai regulāri, bet ne retāk kā reizi divos gados būs jāapspriežas ar dzelzceļa kravu un pasažieru pārvadājumu pakalpojumu lietotāju pārstāvjiem, lai ņemtu vērā viņu viedokli dzelzceļa tirgū.
Turpmāk uz administrācijas direktora amatu varēs pretendēt personas, kuras atbilst Valsts civildienesta likuma prasībām un kurām ir atbilstoša kompetence un attiecīga pieredze dzelzceļa jomā. Patlaban likumā noteikts, ka administrāciju vada direktors, kuru pēc satiksmes ministra priekšlikuma amatā ieceļ un no tā atbrīvo valdība.
Likums papildināts ar noteikumiem par piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai, nosakot, ka pārvadātājam tiesības tai piekļūt, lai tas varētu sniegt dzelzceļa kravas pārvadājumu pakalpojumus, piešķir saskaņā ar taisnīgiem, nediskriminējošiem un pārredzamiem nosacījumiem. Šīs tiesības ietver arī piekļuvi infrastruktūrai, kas savieno jūras un iekšzemes ostas, kā arī citas apkalpes vietas, kas var kalpot vairāk nekā vienam galapatērētājam. Likums arī turpmāk regulēs normas attiecībā uz līgumiem starp pārvadātāju un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju.
Grozījumi nosaka, ka līdz 2016.gada 30.jūnijam Valsts dzelzceļa administrācija sabiedrisko pakalpojumu regulatora izsniegtās pārvadātāja licences dzelzceļa pasažieru pārvadājumu veikšanai apmaina pret jauna parauga licencēm.
Līdz 2018.gada 1.aprīlim valdībai jāizstrādā un jāiesniedz Saeimai nepieciešamie likumprojekti, kas paredz Valsts dzelzceļa administrācijas, Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja funkciju izpildei atbilstošu finansējuma apmēru.
Likuma grozījumi precizē arī virkni terminu, tostarp dzelzceļa infrastruktūras attīstība, uzturēšana, pārvaldītāja būtiskās funkcijas un citus.
Likums neattieksies uz sliežu ceļu infrastruktūru, kas ir funkcionāli atdalīta no dzelzceļa infrastruktūras un paredzēta pasažieru pārvadāšanai pilsētas teritorijā vai pārvadājumiem uzņēmuma teritorijā.
Dzelzceļa likuma grozījumi stāsies spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas.