Banner 980x90

Būvdarbu iepirkumos būs jānorāda būvuzņēmuma profesionālā kompetence

Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Ilustratīvs foto/ Foto: Stock.XCHNG
Būvdarbu iepirkumos būs jānorāda būvuzņēmuma profesionālā kompetence, paredz otrdien, 12.aprīlī, valdībā pieņemtie būvkomersantu klasifikācijas noteikumi.

Būvkomersantu klasifikāciju kā pozitīvu praksi iniciēja būvniecības nozares pārstāvji Būvniecības likuma un Publiskā iepirkuma likuma jauno redakciju izstrādes gaitā. Ekonomikas ministrija norāda, ka klasifikācijas mērķis ir būvniecības nozares profesionālās vides sakārtošana publiskā finansējuma iepirkumos, izveidojot atklātu, skaidru sistēmu būvdarbu veicēju profesionālās pieredzes, finansiāli ekonomisko spēju un ilgtspējas novērtēšanai un piemērošanai būvdarbu iepirkumos, tādējādi pilnveidojot tiesisko vidi un sekmējot būvniecības kvalitāti, kā to paredz valdības rīcības plāns.

Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) dati liecina, ka ik gadu tiek apstrīdēti vidēji 12,37% visu izsludināto būvdarbu iepirkumu, kas ir augstākais sūdzību īpatsvars iepirkumos. Piemēram, 2013.gadā sūdzības 27,55% gadījumu saņemtas tieši par būvdarbu iepirkumiem, 2014.gadā tie bija 28,34%, bet šī gada deviņos mēnešos - 25,61%. Kopumā periodā no 2013.gada janvāra līdz 2015.gada septembra beigām saņemtas 564 sūdzības par būvniecības iepirkumiem.

Ekonomikas ministrija atzīst, ka apstrīdēšanas gadījumi pagarina iepirkuma procedūru, kas vēlāk negatīvi atsaucas uz būvdarbu izpildei atvēlētajiem termiņiem, līdz ar to rada saimniecisku risku pasūtītājam. Būtiskākā problēma vērojama projektos, kur līdztekus publiskajam finansējumam piesaistīti arī Eiropas Savienības politiku instrumentu vai citas ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi.

Izmantojot unificētu sākotnējās profesionālās atbilstības noteikšanas sistēmu kā vienu no būvniecības līguma piešķiršanas kritērijiem, pasūtītājam tiks atvieglots atlases process un sekmēta atvērta, skaidra un vienota pieeja pretendenta atbilstības noteikšanai. Vienlaikus mazināsies apliecinājumu un dokumentu apjoms, kas pretendentam jāiesniedz katram konkrētajam iepirkumam, jo būtiskā daļā viņa spējas un atbilstība publisko iepirkumu atlases kritērijiem novērtēta klasificējot.

Būvuzņēmumu klasifikācija tika izstrādāta nolūkā mazināt administratīvo slogu publiskā finansējuma būvdarbu iepirkumu pretendentiem un veicināt vienotu, profesionālās kompetencēs balstītu būvdarbu veicēju atlasi. Klasificējot netiek apskatīta pretendenta kvalifikācija atbilstoši līgumdarbu summai, kas ir izteikti neviendabīgs būvniecības iepirkumu parametrs, kā arī specializētā tehniskā nodrošinājuma pieejamībai.

Noteikumi paredz, ka pirms kvalificēšanas procesa sākšanas klasifikācijas iestāde pārbaudīs būvuzņēmuma atbilstību Publisko iepirkumu likumā noteiktajiem kandidātu un pretendentu izslēgšanas noteikumiem.

Būvuzņēmējus klasifikācijas iestāde klasificēs trijās kritēriju grupās - profesionālā pieredze, finansiāli ekonomiskie rādītāji un ilgtspēja.

Lai nodrošinātu atbilstošu nozarei un saimnieciskajai darbībai būtisko uzņēmuma darbības rādītāju ilgtermiņa stabilitātes vērtēšanu, klasifikācijas sistēma ietver trīs klasifikācijas veidus. Pirmkārt, klasifikācija vispārējā kārtībā jeb automātiska kvalificēšana, nesaņemot būvkomersanta iesniegumu, ko reizi gadā veic būvuzņēmumiem, par kuriem Būvkomersantu reģistrā ir pieejami dati par trim pilniem to darbības gadiem. Otrkārt, pagaidu klasifikācija jeb pamatojoties uz būvuzņēmuma iesniegumu un gadījumā, ja Būvkomersantu reģistrā ir dati par vismaz vienu pilnu uzņēmuma darbības gadu. Treškārt, vienreizēja klasifikācija jeb pamatojoties uz ārvalstu komersanta iesniegumu un gadījumā, kad šis komersants nav reģistrēts Būvkomersantu reģistrā, bet sniedz pierādījumus par darbību iepriekšējo trīs gadu periodā.

Attiecīgi klasifikācijas sistēma aptver visus būvuzņēmumus, par kuriem Būvkomersantu reģistrā pieejami dati par vismaz vienu pilnu darbības gadu, kā arī ārvalstu komersantus.

Ņemot vērā kvalifikāciju noteicošo faktoru iespējamo dinamiku, uzņēmējdarbībai raksturīgos procesus un iepērkamo būvdarbu specifiku, klasifikācijas sistēmā ietverti trīs klasifikācijas veidi. Pirmkārt, atkārtota klasifikācija, kas tiek veikta, pamatojoties uz tāda uzņēmuma iesniegumu, kurš iepriekš ticis klasificēts un lēmums par tā klasifikāciju ir spēkā esošs, bet lēmuma darbības periodā notikušas izmaiņas klasifikācijai būtiskajos rādītājos. Otrkārt, klasifikācijas nodošana, kas tiek veikta, pamatojoties uz reorganizēta komersanta iesniegumu gadījumā, kad visi tā dalībnieki piekrīt, ka klasifikācijai būtiskie resursi un kompetences pāriet nodalītajam būvuzņēmumam. Treškārt, piegādātāju apvienību klasifikācija, kas tiek veikta, pamatojoties uz klasificētu būvuzņēmumu iesniegumiem un gadījumā, kad saimniecisku apsvērumu dēļ un atbilstoši iepirkuma priekšmetam uzņēmumi vēlas apvienot resursus, lai sasniegtu augstāku profesionālo vai finansiāli ekonomisko spēju līmeni.

Pret minētajiem iebilst biedrība "Latvijas ceļu būvētājs" (LCB), norādot, ka noteikumi nav saskaņoti ar nozari, turklāt vispirms jāsagaida, kad Saeimā tiks pieņemts jaunais Publisko iepirkumu likums. Tāpat biedrības ieskatā noteikumi neattieksies uz visiem būvniecības nozarē strādājošajiem uzņēmumiem. LCB aicina pārstrādāt noteikumus, ietverot reālākus un pārbaudāmus klasifikācijas kritērijus.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)