Kā padarīt gaidīšanu rindā mazāk saspringtu

Pixabay
Kā padarīt gaidīšanu rindā mazāk saspringtu

Neatkarīgi no tā vai gaidāt rindā iepērkoties, izejot drošības kontroli lidostā vai lai nopirktu biļeti, gaidīšana rindā ir kļuvusi par ikdienu. It īpaši lielpilsētās ar to nākas saskarties katru dienu. Kādi faktori padara gaidīšanu rindā nepanesamu un kā kontrolēt savas negatīvās emocijas? Turpinājumā varat gūt ieskatu atbildēs uz šiem jautājumiem. 

Mārketinga guru Zivs Karmons (Ziv Carmon) savā disertācijā identificēja divus gaidīšanas tipus. Pirmais no veidiem ir paredzamā gaidīšana, kad jau iepriekš var zināt, cik ilgi nāksies gaidīt un otrs veids ir gaidīšana nezinot tās gaidāmo ilgumu – nemieru izraisošā gaidīšana.

Rūpīgi pakalpojumu nodrošinātāji parasti cenšas pēc iespējas precīzāk noteikt gaidīšanas laiku un par to informēt.

Pastāv četri faktori, kas ietekmē mūsu emocijas gaidot rindā. Pirmais ir rindas garums – jo garāka rinda, jo nemierīgāki paliekam tai pievienojoties. Lai neitralizētu šo efektu populārais gigants "Disney" rada "čuskveidīgas" rindas, lai vizuāli apmānītu apmeklētājus, liekot rindai izskatīties mazākai. Savukārt otrais un trešais faktors ir pretsvari. No vienas puses mēs jūtamies optimistiski, kad rinda sāk kustēties, bet no otras puses, ja tā ilgstoši paliek nemainīga, tas rada pretēju efektu. Ceturtais faktors attiecas uz periodu, kad sasniedzam rindas beigas. Ja beigu posmā rinda ātri sarūk mēs jūtamies pozitīvāki. Šo efektu atklāja Nobela Prēmijas uzvarētājs ekonomists un psihologs Daniels Kanemans (Daniel Kahneman). Šo cilvēka dabas iezīmi viņš parādīja eksperimentā, kurā viņš atklāja, ka, ja cilvēks iemērc roku aukstā ūdenī, viņš labprātāk izturēs 90 sekundes nekā 60, ja pēdējo 30 sekunžu laikā ūdens nedaudz sasilst. 

Deivids Meisters (David Maister) Hārvardas Biznesa skolas profesors atzīmēja, ka vieglāk pārdzīvot ilgo gaidīšanu nodarbinot sevi. Labs piemērs tam ir telefonu plašais uzmanības novēršanas spektrs. 

Bet ko Jūs varat paši darīt, lai samazinātu stresu gaidot garā rindā? Palieliniet savu spēju noteikt gaidīšanas ilgumu. Tā kā mēs bieži pārvērtējam savu iemigšanas ilgumu, tā pat ir arī ar gaidīšanas laiku. Pajautājiet, piemēram, recepcionistam, cik ilgu laiku aizņems gaidīšana. Ppielāgojieties - ja gaidāt rindā pie ārsta sastādiet sarakstu ar lietām, kuras Jūs uztrauc. Iesaistieties sarunās ar citiem rindā gaidītājiem pat, ja tos nepazīstat. 

Informācijas avots: http://www.telegraph.co.uk/health-fitness/mind/make-queueing-less-stressful/