Asociācija: Bioloģiskās ražošanas platības augušas par 50 000 hektāru
Vienlaikus asociācijas pārstāvji atzīst, ka patērētāji vēl īsti neatpazīst attiecīgās produkcijas marķējumu, kā arī neizprot bioloģisko produktu cenas veidošanās principus.
Kā aģentūru LETA informēja kampaņas koordinatore Liena Brizga-Kalniņa, līdz ar kopējo bioloģiski sertificēto platību pieaugumu palielinājies arī to platību apjoms, kurās audzē dārzeņus, kas ir patērētāju pieprasītākā bioloģisko produktu kategorija. Tāpat pieprasīta ir bioloģiski sertificēta putnu gaļa, kuras piedāvājums gan esot samērā niecīgs.
Tikmēr asociācijas vadītājs Gustavs Norkārklis norādīja, ka bioloģiskās pārtikas ražošanā vadošā joprojām ir piena nozare, tai seko gaļas lopkopība un graudaugu nozare, kas ir arī aktīvākās eksportētājas.
Tāpat viņš norādīja, ka līdz ar sertificēto zemju platībām pakāpeniski pieaug arī bioloģiskajā lauksaimniecībā iesaistīto uzņēmumu skaits - gan zemnieku saimniecības, gan pārstrādes uzņēmumi. Arvien vairāk bioloģiski sertificējas arī vairumtirgotāji un mazumtirgotāji. Kopējais sertificēto uzņēmumu skaits sasniedzis 3800.
Vienlaikus asociācijas pārstāvji atzīst, ka mazāk nekā puse patērētāju atpazīst Eiropas Savienības vienoto ekomarķējumu - zaļo ekolapiņu. 2014.gadā šis rādītājs bija 30%, savukārt 2015.gadā - 40%, bet izvēles faktors, veicot pirkumu, zaļā ekolapiņa ir 17% iedzīvotāju.
"Liela daļa joprojām par bioloģiskiem vai ekoloģiskiem produktiem uzskata tādus, kas audzēti laukos un bez ķīmijas. Taču bioloģiskā lauksaimniecība ir daudz vairāk nekā pesticīdu nelietošana - tas ir videi draudzīgu un ilgtspējīgu lauksaimniecības principu kopums, turklāt pakļauts stingrai kontrolei un uzraudzībai," sacīja Norkārklis.
Savukārt mazumtirgotāja SIA "Rimi Latvija" Kategoriju departamenta direktors Milans Blūms sacīja, ka pieprasījums bioloģiskajiem produktiem šogad ir audzis par 18%, bet pieprasījums pēc dabai draudzīgi audzētiem augļiem un dārzeņiem ir audzis par 55%. Uz pusi pieaudzis arī graudu, žāvējumu, garšvielu un citu preču pieprasījums, bet bioloģiskās zīdaiņu pārtikas pieprasījums ir audzis par 163%.
Tikmēr virtuālā zemnieku tirgus "Svaigi.lv" vadītāja Elīna Novada norādīja, ka bioloģiskās pārtikas tirgum Latvijā ir milzīgs potenciāls un tam gaidāma strauja izaugsme.
"Patērētājs kļūst arvien zinošāks un meklē pārtiku, kas atbilstu augošajām kvalitātes prasībām. Tomēr vēl liels darbs ieguldāms sapratnei par bioloģiskas pārtikas ieguvumiem pret tās cenu, jo patērētājs nav nobriedis maksāt par šo pārtiku vairāk nekā par tādu, kas audzēta ar industriālām metodēm," atzina veikala vadītāja.
Kā ziņots, kampaņa "BioLoģiski!" sākās pērn oktobrī un tās finansējums ir 302 672 eiro, tā tiek īstenota ar Eiropas Savienības un Zemkopības ministrijas finansiālu atbalstu un Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas līdzfinansējumu. Kampaņa noritēs līdz 2016.gada jūlijam. Tās īstenotāja ir Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija.
Asociācija dibināta 1995.gadā un ir profesionāla organizācija, kurā apvienojušies tīras vides saglabātāji, bioloģiskā lauksaimniecībā strādājošie un "zaļā" dzīvesveida atbalstītāji. Asociācija apvieno 16 reģionālās nodaļas. 2015.gada janvārī biedrībā reģistrēti 1312 biedri.
Uz sarakstu