Banner 980x90

Garage48 uzvarētāji: galvenais ir nezaudēt motivāciju (galerija)

Šoreiz Pilseta24.lv uz sarunu aicināja trīs jaunus un radošus puišus, kas ar savu izstrādāto viedtālruņu aplikāciju "GiveGif" aprīļa beigās uzvarēja IT ideju ģenerēšanas un realizēšanas pasākumā "Garage48 Valmiera".

Šodien ar Jums runājam galvenokārt tāpēc, ka Jūs piedalījāties pasākumā Garage48 Valmiera. Pastāstiet cilvēkiem, kuri nezina - kas tas ir?


Gatis: "Garage48" ir pasākums, kurā 48 stundu laikā nonāk no idejas līdz reālam produktam, piemēram, reālai, funkcionējošai aplikācijai. Savācas cilvēki un izveido komandu, kas rada reālu web projektu, aplikāciju vai vēl kaut ko. Viss vienmēr sākas tikai ar ideju - komanda un viss pārējais tiek savākts pašā sākumā. Beigās tiek prezentēts gatavs produkts. Tas viss 48 stundu laikā.

Šis pasākums vairāk orientēts tieši uz IT (informācijas tehnoloģiju) sfēru?


Gatis: Jā, tieši uz IT sfēru.
Kristaps: "Garage48" pasākumā savesti tiek kopā visi tie cilvēki, kuri ir nepieciešami veiksmīga IT projekta realizēšanai. Dizaineris, idejas autors, programmētājs, biznesa cilvēki, mārketinga speciālisti. Principā visi tie cilvēki, kas nepieciešami, lai kādu IT projektu novestu no sākuma līdz galam. Ļoti svarīgi cilvēki ir tie, kas nāk ar savām idejām. Lai kādu projektu realizētu, ir vajadzīga laba ideja. Mūsu komandā idejas autors ir Gatis.

Kā Jūs uzzinājāt par iespēju piedalīties šādā pasākumā?

Kristaps: Es pats par to uzzināju Vidzemes Augstskolas e-pastā. Tas vienmēr ir diezgan informatīvs.

Kā nolēmāt piedalīties "Garage48"?

Kristaps: Jāsāk ar to, ka pirmo reizi "Garage48" notika Valmierā. Lielākoties, kad tas notika Latvijā, tas tika organizēts Rīgā. Šī bija pirmā reize Latvijā, kad tas notiek Valmierā, tāpēc bija ļoti svarīgi savākt pietiekami daudz dalībniekus, lai pasākums izvērstos veiksmīgs. Mēs, kuri studējām Valmierā, centāmies to vairāk reklamēt un izplatīt informāciju par pasākumu.

Pasākumam ir arī noteikta veida dalībnieku atlase, vai piedalīties tiek katrs interesents?


Kārlis: Bija tā, ka sākumā jāaizpilda visādas anketas internetā. Komisija izlemj - pieņemt vai nepieņemt. Gandrīz jāraksta savs CV. Cik es sapratu, nav grūti tikt, taču galvenais - nepieciešama iekšējā vēlme, dedzība darboties. Strādāt 48 stundas no vietas jau arī nav tik viegli, tur gandrīz bez miega sanāk cīnīties.
Kristaps: Svarīgi pieminēt - pat, ja tu neesi profesionāls web izstrādātājs vai neesi pārliecināts par saviem spēkiem, tik un tā tu esi aicināts piedalīties. Svarīgi ir gūt pieredzi, būt kopā ar cilvēkiem, kam tā ir. Tādējādi tu pārņem pieredzi. Garage48 negaida tikai profesionāļus, tāpēc nevajag baidīties.

Jūs komandā bijāt 5 cilvēki. Kā izdevās "nolasīt" komandu?


Gatis: Viss sākās ar to, ka uz "Garage48" pasākumu Rīgā reiz bija mans kolēģis. Pastāstīja, kā tur viss notiek. Es domāju, ka baigi forši izklausās un pats varētu pamēģināt. Pastāstīju Kārlim, mēs atlasījām vairākas idejas, ar kurām abi varētu startēt. Rezultātā veiksmīgākā bija šī, kas sākotnēji saucās "MakeIt Loop", bet pārtapa par "GiveGif" . Bija arī otra ideja, bet tā netika tālāk par atlasi. Pēc ideju prezentācijām notiek tāds kā radošs haoss, kad ideju autori vāc izstrādātājus. Tas notiek ļoti ātri - praktiski piecu sekunžu laikā jāpārliecina programmētājs, lai viņš nāk strādāt tieši tev.

Jūs esat "Garage48" Valmiera uzvarētāji. Kas, jūsuprāt, bija uzvaras pamatā?

Gatis: Manuprāt, mūsu veiksmes atslēga varētu būt tāda, ka, salīdzinājumā ar citiem projektiem, mūsējais tika vērsts tieši uz jautrību. Nebija kaut kāds analīzes rīks. Mums bija jautrs tūlis (tool – rīks, šajā gadījumā lietojumprogramma – redakcijas skaidrojus), ko cilvēki reāli var izmantot. Pārsvarā gados jauni cilvēki. Arī tas, ka mēs uzreiz pateicām, ko taisīsim, un tieši to arī realizējām, precīzi tā, kā prezentējām ideju. Tāpēc, manuprāt, mēs arī uzvarējām.

Vārdu sakot, šis projekts atšķīrās ar ne tik nopietno ievirzi un tādēļ spēja "paķert" žūriju?

Kārlis: Jā. Likās, ka citi projekti ir nopietnāki. Visi cilvēki tur bija drusku vecāki un ar sarežģītām idejām, ar daudziem instrumentiem. Visi (izstrādātāji, dizaineri) pievērsās tieši šīm idejām. Sākumā mums bija diezgan grūti savākt komandu. Beigās izrādījās, ka labāk var būt arī savādāk, nekā pēc iespējas sarežģīts variants.
Kristaps: Vēl pastāstīšu, kāpēc, manuprāt, mēs uzvarējām. Pirmkārt, bija interesanta ideja. Otrkārt - mēs produktu bijām noveduši tik tālu, ka jau bija gatava mājas lapa, kurā iespējams augšupielādēt gifus. Pārējo projektu dalībnieki arī izrādīja diezgan lielu interesi. Nāca klāt, paši gribēja veidot gifus, apskatīties, kā izdodas un vai rezultāts parādīsies mājas lapā. Tam visam bija arī diezgan profesionāls dizains un logo. Gatavības pakāpe bija diezgan liela. Daudzām komandām sanāca tā, ka produktam ir laba ideja, bet viņi nepaspēj tajā projektā izveidot pietiekami daudz, lai redzētu, ka tam nākotnē ir perspektīva.

Tātad augstā gatavības pakāpe padarīja projektu pievilcīgāku žūrijai?


Kristaps: Iespējams, jā. Šis produkts aizrāva cilvēkus, viņi bija ļoti ieinteresēti. Citi dalībnieki uzreiz vēlējās izveidot savus gifus, interesējās, kā un kad šo aplikāciju varēs iegūt savā īpašumā.

Par pašu ideju – kāpēc tieši viedtālruņu aplikācija? Kas ir tā motivācija, kāpēc izvēlējāties strādāt šajā virzienā?

Gatis: Sākums idejai bija tāds, ka neko tādu nevarēja internetā atrast. Gribējās ātri uztaisīt gifus telefonā. Gifi principā ir kustīgas bildes, tas visiem it kā zināms, taču, lai uztaisītu gifu mājas apstākļos, bija jāizmanto, piemēram, Photoshop vai kāda cita programma. Mana ideja bija tāda, ka to visu vajadzētu vienkāršot. Tā, ka tu atver telefonu, uztaisi piecas bilde un tās kustās uz riņķi. Tāpēc arī sākotnējais nosaukums projektam bija "MakeIt Loop". Kāpēc uz mobilajiem – lai vienmēr varētu paņemt līdzi. Plus efekti, protams.

Viedtālruņu lietotājiem pazīstama populārā foto aplikācija "Instagram" ar dažādām filtru un efektu iespējām. Neaizguvāt daļu iedvesmas tieši no šīs idejas, paplašinot konceptu un pievienojot klāt kustību?


Gatis: Par filtriem runājot, nevar teikt, ka mēs esam atklājuši jaunu Ameriku.
Kārlis: Vispār bija otrādāk. Sākumā bija koncepts par gifiem. Tikai pēc tam mēs domājām - varbūt vajag pielikt klāt vēl kaut ko, lai padarītu produktu interesantāku, izskaistinātu. Jā, papētījām, pasmēlāmies idejas par filtriem "Instagram", taču nebija tā, ka mēs skatītos uz "Instagram" un domātu, ko te pārveidot, pielikt klāt. Gifi jau sākumā bija idejas pamatā.
Kristaps: Filtri vienkārši piesaista uzmanību. Cilvēki kaut kādā veidā vēlas personalizēt savu gifu, lai tas nebūt pliekans, lai tas izcelties starp citiem.

Kāpēc tieši gifi?

Kārlis: Ar statiskam bildēm aplikācijas ir jau vairākas. Ar video ir ļoti sarežģīti. Gifs ir kā vidusceļš starp abiem. Īsa, kodolīga animācija. Vairāk, kā viena bilde - interesantāk, taču nav tik daudz, kā video. Tāpēc mēs izdomājām, ka gifs ir tas īstais.

Aplikācija jau ir pieejama Apple Store. Vai redzat šo ideju jau kā reāli pelnošu?

Gatis: Jā, mums tam visam jau ir plāns. Tas tiks realizēts, kad būs gatava aplikācijas otrā versija, pie kuras mēs jau esam sākuši strādāt.

Cik viedtālruņa lietotājam varētu izmaksāt Jūsu aplikācija?

Gatis: Pagaidām doma ir tāda, ka aplikācija ar pamatfunkcijām joprojām būs bezmaksas. Visas funkcijas, lai uztaisītu savu gifu būs par brīvu, taču tajā brīdī, kad vēlēsies radīt ko īpašu, pielāgot sev, tad varēs iegādāties atsevišķas fīčas.

Saskārāties ar kādiem sarežģījumiem, tik īsā laikā izstrādājot web lapu un aplikāciju reizē?

Gatis: Jā, sākumā, neviens īsti neticēja, ka paspēsim. Gandrīz līdz pašam beigām vienīgais, kas mums bija, ko parādīt bija mājaslapa. Manuprāt, "Garage48" vadītāji patiešām uz to visu skatījās ar nelielu skepsi, ar smīnu, ka mums nekas nesanāks. Taču beigu beigās vienkārši "BOOM!"- un viss skaisti strādā.
Kārlis: Kā Kristaps teica, tur visi nebija profesionāļi ar lielu pieredzi. Arī mēs mācījāmies procesā, to visu taisot. Nebijā tā, ka viss mums jau bija zināms.

Tātad Jūsu darbs tika vērtēts arī tapšanas procesā. Kas un kā uzraudzīja komandu darbu?


Gatis: Cilvēki nāca, skatījās, kā mums iet. Bija arī tādi kā meetingi, tikšanās ik pa laikam, kurās jāpastāsta, kas jau izdarīts.
Kārlis: Tie cilvēki, kuri nāca klāt, parasti vairāk palīdzēja, nevis uzraudzīja. Starp viņiem bija pieredzējuši cilvēki, kas ilgi darbojas šajā jomā - programmētāji, dizaineri, mārketinga speciālisti, tā saucamie mentori. Viņi palīdzēja, deva ieteikumus.

Pagaidām Jūsu aplikācijas versija ir tikai priekš iOS (Apple viedtālruņiem). Kāpēc ne Android?


Kristaps: Domāju, tā bija labāka izvēle. Pēc pieredzes varu teikt, ka iOS aplikācijas ir kvalitatīvākas. Lielākoties mobilajām aplikācijām pirmā versija iznāk uz Apple telefoniem. Apple ir stingrāki standarti, lielākas prasības pret aplikāciju. Tātad aplikāciju vajadzēja izveidot pietiekami kvalitatīvu, lai to apstiprinātu. Ja mēs sāktu ar Android, lietotāju būtu daudz vairāk, bet tur varētu pieļaut vairāk vaļības, aplikācija varētu arī nebūtu tik kvalitatīva. Mums bija arī viens komandas biedrs, kas specializējas tieši uz aplikāciju izveidi iOS vidē.

Kā ar atsaucību – cik daudz cilvēku pašlaik jau izmanto Jūsu aplikāciju?

Gatis: Diezgan daudzi, atsauksmes arī ir labas. Īpaši priecē tas, ka aplikāciju lieto ne tikai Latvijā. Ieejot "GiveGif" mājas lapā (www.givegif.com), var redzēt, ka gifus ievieto cilvēki no dažādām pasaules valstīm.
Kārlis: Jā, tas priecē. Ieejot mājas lapā, var redzēt, ka to lieto cilvēki pat no Āzijas valstīm.

Kā Jums šķiet - "Garage48" un tamlīdzīgi workshopi palīdz realizēt ideju?

Gatis: Jā, es domāju, tas ir lielisks sākuma punkts. Pretējā gadījumā es nezinu, vai mēs no nulles varētu atrast cilvēkus, kas gribētu bez ne kādām naudām, bez ne kādām investīcijām sākt veidot produktu.
Kārlis: Arī tas, ka varbūt tev ir idejas, bet tu nezini - cik tās labas vai sliktas. Ja kāds skatās šo un domā, vai piedalīties, es noteikti gribu teikt, ka vajag iet ar savām idejām. Nevajag baidīties.
Kristaps: Es domāju, ka 48 stundas arī nav vienkārši tāpat izdomāts skaitlis. Visticamāk 24 stundas būtu par maz, 48 ir optimāli, tālāk jau būtu par daudz - rastos diskomforts, nebūtu vairs tādas darba spējas. 48 stundās var izveidot kaut cik pabeigtu produktu, kas darbojas. Tu redzi perspektīvu un vēlies to turpināt, jo tas darbojas.

Vai pasākumā piedalījās arī tādi cilvēki, kas varbūt nav tehniski zinoši IT jomā, bet viņiem ir labas idejas?

Kārlis: Noteikti. Bija cilvēki, kas īsti no tehniskajām jomām neko nesaprot, bet ar labām idejām. Viņi saprot, ko vajag un var dot dažādus padomus, redz vīziju un palīdz to īstenot idejiski. Svarīgi, lai komandā ir arī tādi cilvēki.

Vai Jums arī bija kāds, kas ģenerēja idejas, radīja vīziju, bet pats tehniskajā darbā nepiedalījās?

Gatis: Manuprāt, mūsu komanda ar to atšķīrās - visi ļoti smagi strādāja. Arī es kā idejas autors. Visiem nācās pasvīst. Nebija tā, ka es tikai stāvētu ar pātagu un teiktu: "Dariet tā vai tā!"

Vai pēc pasākuma Jūs spētu mobilizēties, ja rastos jauna ideja, kuru gribētu īstenot?

Kārlis: Mēs mierīgi spētu mobilizēties arī tagad. Pēc tam, kad uzvarējām "Garage48", pirms sūtījām aplikāciju uz Apple Store, nācās dažas detaļas pielabot. Visi savācāmies pie manis mājā un tā kārtīgi pastrādājām kādas 24 stundas. Uzlabojām, lai var ielikt Apple Store, pieslīpējām visas mazās lietiņas, izdarījām visu līdz galam. "Garage48" laikā nodibinātie kontakti ir ļoti vērtīgi. Ja nākotnē kaut kas tāds atkal būs, varēsim viegli savākties un ieceri īstenot.

Kad sāksiet pelnīt ar savu aplikāciju?

Kristaps: Noteikti tad, kad Ziemeļkoreja beigs cenzēt mūsu mājas lapu, vai ne? Es domāju, ka mums vēl jāpiestrādā pie aplikācijas otrās versijas un pie mājas lapas. Produkts jāpadara pievilcīgāks lietotājam, lai viņš vēlētos arī atgriezties mūsu mājaslapā, nevis tikai vienreiz ieiet un apskatīties.
Gatis: Jā, mums vēl ļoti daudz darba priekšā.
Kārlis: Ja jāsaka provizoriski, tas varētu būt uz rudens pusi.

Kā Jums izdodas to visu apvienot ar mācībām, darbu?

Gatis: Tas ir ļoti grūti. Mums katram ir vai nu darbs, vai nu skola, mēs arī dzīvojam dažādās pilsētās. Atbraukt un satikties vienā vietā ir ļoti grūti. Galvenais, lai nevienam nezūd motivācija, tad viss ir kārtībā.

Vai Jums no paša sākuma jau bija doma par aplikāciju kā reāli pelnošu ideju?

Gatis: Sākotnēji galvenais bija aplikāciju kopīgi izstrādāt. Lielākais gandarījums ir redzēt, ka cilvēki to lieto. Sākotnēji nebija prātā nekāda nauda vai kaut kas tāds. Ar otro versiju tagad jāsāk domāt jau kaut kas vairāk, arī par peļņu.

Kādi Jums ir nākotnes plāni?

Gatis: Pagaidām šis ir vienīgais projekts, uz ko mēs fokusējamies, mums nav nekādu citu projektu. Vismaz mūsu kopīgajā lokā.
Kristaps: Man liekas, ka labākais veids, kā vispār kaut ko iemācīties, ir atrast problēmu un meklēt tai atrisinājumu. Tad arī izcīnīsies un gūsi pieredzi. Mums ir gluži ne problēma, bet pienākums pret sevi.

Vai nākotnē domājat piedalīties līdzīgos pasākumos?


Kristaps: Es domāju, ka mēs noteikti piedalīsimies gan šāda, gan arī citos pasākumos, kas mums var dot papildus idejas, zināšanas, palīdzību.

Kā ir ar kontaktu veidošanu - vai šādos pasākumos darba devēji "nezvejoja" jaunus un talantīgus cilvēkus savu projektu realizācijai?


Gatis: Tas ir katram pašam jāizdomā - vai tu velies strādāt pie kāda, vai tu vēlies attīstīt savu ideju.

Video interviju ar  "GiveGif" skatieties šeit. 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)